کار عملی برای درس مردم شناسی

 بررسی مخاطبان بازیهای کامپیوتری و اینکه آیا در روند زندگی آنها تاثیر دارد یا نه؟

شرکتهای سازنده بازیهای کامپیوتری در مدت کوتاهی میلیونها دلار

از راه فروش بازیهای کامپیوتری به جیب می زنند. این شرکتها دارای متخصصانی آشنا به سلیقه وذائقه مخاطبان از جمله جوانان و نوجوانان هستند و این شرکتها در بعضی موارد با شناسایی نقاط ضعف جوانان ونوجوانان بازیهایی را طراحی می کنند که این دو نسل در انها خلائها و ضعفهای خود را پر می کنند واینگونه مخاطبان خود را جذب می کنند. بازیهایی اینچنینی زیادی وجود دارد که شاید مهمترین انها بازیهای زیر باشد:

  football-god of war-gta-war craft-counter strike,..

طراحی شخصیت این بازیها به گونه ای است که قادر به انجام هر کاری است و دارای قدرت بدنی فوق العاده ای و عضلات سهمگینی است. به     که در آن یک نفر سیاه پوست در شهر می گردد وgtaفرض مثال بازی

هر کاری که بخواهد و از دستش بر می آید انجام میدهد و مخاطبانی را که  دارای اعتماد به نفس کمی هستند را جذب می کنند، بعلاوه کسانی که ذاتا ً از این بازیها لذت می برند.

(لازم به ذکر است که تمامی صحبتها از لهجه محلی {لکی} به فارسی عامیانه ترجمه شده است و تا جایی که امکان پذیر بوده است ترجمه ها برگردان گفته خود اشخاص مورد بررسی بوده است)

مصاحبه با یک پسر و دختر 6 ساله:

سؤال از پسر: چرا از این بازی خوشت می آد؟

چون اولا ً بازیهای کامپیوتری خیلی جذاب هستند  دوما ً آدم خسته نمیشه و هر کاری بخواد تو این بازیها انجام می ده و هرکی تورو دعوا کنه میتونی بزنیش.

سؤال از دختر: از چه بازیهایی خوشت می آد؟

از بازیهایی که آدمها رو تو اون اذیت می کنن خوشم نمیاد ، من دوست دارم خونه ها رو رنگ آمیزی کنم و هر چیزی رو هر جایی که می خوام بذارم و بدون اینکه سنگین باشه و کسی به تو دستور بده. من یک سال دیگه به مدرسه میرم و بزرگ میشم وبازیهای بیشتری انجام می دم.

 صحبت با یک پسر 18 ساله:  دلیل علاقه مندی شما به بازیهای رایانه ای چیست؟

از دوره 8 سالگی که تقریبا ً با آداب و رسوم مدرسه آشنا شدم و از نظر من فضای مدرسه خشک و بی روح بود و به اصطلاح چنگی به دل   نمی زد  و میبایست صبح زود از خواب بیدار می شدم و تا 4الی 5 ساعت تو مدرسه می بودم. همین شد که به بازیهای رایانه ای رو آوردم و در تخیلم خودم را در مسیرهای پر پیچ و خمی می دیدم که فقط این بازیها آن فضا و شیوه گریز از آنها را برایم تداعی می کرد.الان 80درصد فعالیت های ذهنی ام شاید بیشتر معطوف به این بازیها باشد و تأثیری که از آنها احساس میکنم نسبت به نوع بازی متغییر است مثلا ً در بازیهای استراتژیک من شخصیتی محتاط از آب در آمدم که رفتار تک تک دوستان و اعضای خانواده ام را هوشیارانه تحت نظر می گرفتم

سؤال از یک دختر 6 ساله : چرا بازی کامپیوتری انجام می دی ؟

چون من میخوام پلیس بشم و کسایی رو که بچه ها رو اذیت می کنن دستگیر کنم . من تو این بازیها آدم بد ها رو دستگیر می کنم و کسی مردم رو اذیت نمی کنه.

مصاحبه با یک پسر 10 ساله :

  من بعد از اینکه درسهامو می خونم بابام بهم اجازه می ده با کامپیوتر بازی کنم و منم زود زود درسهامو می خونم تا زودتر بازی بکنم ولی باور کنید وقتی بازی میکنم بهتر درس می خونم و احساس می کنم دریچه جدیدی از ذهنم باز میشه چون چیز جدیدی یاد میگیرم.

مصاحبه با پسر 13 ساله : چرا از بازیهای رایانه ای خوشت می آد؟

چون تو این بازیها معمولا ً سؤالها و مشکلها رو زود می تونی حل کنی چرا که در این بازیها توانایی زیادی در انجام کارها داری.

چند ساعت از وقتت رو صرف این بازیها می کنی؟

بیشترین آرامش رو هنگام بازی کردن دارم و وقتی بازی نمی کنم عصبی هستم ،انگار چیزی گم کردم. به همین دلیل من روزانه 5 تا 6 ساعت مشغول بازی کردن هستم.

سؤال از پسر 12 ساله: چرا از بازیهای رایانه ای استفاده می کنی ؟

در برابر تکالیف سخت و حوصله بر و گاهی اوقات ناراحت کننده مدرسه و خانه می توانم خودم را مشغول این بازیها کنم تا کمی از خستگی هام رو برطرف کرده باشم ولی بر خلاف بقیه بچه ها که معتادشون میشن این بازیها برای من فقط یه جور سرگرمی هستند و زیاد دنبال این بازیها رو نمی گیرم و روزانه 1 الی 1.5 ساعت بازی می کنم

آیا احساس کرده ای که ازاین بازیها تأثیر گرفته ای؟

زیاد به این مسأله توجه نکرده ام ولی چند وقته که فکر می کنم در انجام کارها توانایی بیشتری دارم و میتوانم مشکل هام رو حل کنم ولی بازهم به این بازیها وابسته نشدم.

مصاحبه با پسر 13 ساله به نام رضا که پای راست او مشکل دارد.

رضا جون چرا بازی رایانه ای انجام میدی ؟

چند سال پیش من فقط برای سرگرمی بازی می کردم ، ولی الان که به سختی می تونم به مدرسه برم و روی میز بشینم  و درس بخونم یا اینکه برای انجام کارهای خونه به پدر و مادرم کمک کنم، چند وقته فهمیدم که در حقیقت یک راه ساده برای فرار از این همه مشکلات ، پناه بردن به این بازی هاست که در آنها می تونی با هر سرعتی که می خواهی بدوی و هر کاری که بخواهی انجام بدی.

تو در روز چقدر از وقتت رو صرف این بازیها می کنی؟

دنیایی که توی اون تقریبا ً هر کاری رو می تونم انجام بدم بدون شک از دنیایی که تو اون ناتوانم و مورد تمسخر هستم بسیار برای من مفرح تر هست و زندگی تو اون آسانتر خواهد بود ، به همین دلیل من حتی موقعی که پشت کامپیوتر نیستم فکرم تو دنیای بازیهاست.

آیا از این بازیها تأثیر پذیر بودی یا به عبارتی در انجام کارهای روزانه شما تأثیر گذاشته اند؟

معلومه که تأثیر گرفتم ، مثلا ً چند روز پیش وقتی می خواستم کمد کتابهامو جا به جا کنم فکر می کردم می تونم این کارو انجام بدم چون تو بازیهای کامپیوتری این کارها رو به راحتی انجام می دم و اعتماد به نفس بالایی پیدا می کنم ولی وقتی اقدام به این کردم فهمیدم جا به جا کردن آن کمد برای من برابر با راه رفتن تا کره ماه .

سؤالهایی از علی 14 ساله که جالب اینجاست که چون خونشون روستا بوده به مدرسه نرفته:

علی آقا، چرا بازی رایانه ای ؟

راستشو بخوای من وقتی مشغول بازی هستم فکر می کنم هیچ زوری بالا سرم نیست و هر کاری که بخوام می تونم انجام بدم.

تا حالا فکر کردی که درس هم میتونه لذت بخش باشه؟

برای من درس خوندن یعنی اینکه صبح زود از خواب بیدار شدن و رفتن مدرسه و گیر دادن معلم به دانش آموز، ولی وقتی بچه ها رو می بینم که  با لباسهای نو و تر وتمیزمی رن مدرسه و از انجام دادن تکالیف با هم صحبت می کنن یه کم حسودیم میشه ولی باز هم احساس می کنم که مجبور میشن این کارها رو انجام بدن و اگر انجام ندن کتک می خورن ولی من هر موقع بخوام هر کاری که صلاح بدونم می کنم.

چقدر از وقتت رو صرف این بازی ها می کنی؟

تقریبا ً 6الی 7 ساعت در روز مشغول بازی کردنم.

آیا این بازیها رو رفتارت تأثیر گذاشته؟

حتما ً تأثیر گذاشته ، تو این بازیها آدم هر کاری بخواد می کنه و من فکر می کنم حتی موقعی که بازی نمی کنم  هر کاری رو می تونم انجام بدم.

مصاحبه با پسری 16 ساله که تا سال دوم راهنمایی ضعیف ترین شاگرد مدرسه بوده ولی الان شاگرد اول شهرستان شده:

دلیلهای مختلفی بودن که باعث شدن من تا سال دوم تنبل باشم مثل فقر، نداشتن حامی ، نداشتن اعتماد به نفس و ....

من مدتها یه شیفت درس میخوندم و یه شیفت کار میکردم ،وقتی که کارم تموم می شد به هر بهانه ای که بود از خونه می رفتم بیرون و می رفتم گیم نت مشغول بازی با کامپیوتر می شدم و وقتی می دیدم که تو اون بازیها هر کاری می تونم بکنم احساس اعتماد به نفس بالایی  بهم دست داد  و از همون موقع بود که تصمیم به درس خوندن گرفتم که از اون سال به بعد همه معدلهام بالا هستند تا جایی که امسال بهترین دانش آموز شهرستان و دانش آموز اخلاق مدرسه شدم و الان همه به من امیدوارن و خودم هم خیلی خوشحالم و اطمینان دارم که به خاطر اون بازیها بود که سطح توانایی من بالا رفت.

مصاحبه با پسری 15 ساله به نام آریا که در انجام تکالیف مدرسه بسیار کوشا هست و همچنین در بازیهای کامپیوتری دستی داره:

احساس میکنم بازیهای کامپیوتری مقدار توانایی و ضریب هوشی من رو در حل مسأله و تکالیف درسی ارتقاء می دهند زیرا در این بازیها مرتب با معماهایی روبه رو می شیم که لازمه حل آنها این است که محیط  اطراف را بررسی کنی و آنچه که تو را در حل معما یاری خواهد داد رو پیدا کنی یعنی تقریبا ً همون کاری که درحل مسأله ریاضی انجام می دهیم با این حال من شاید روزی 1 الی 2 ساعت خودم رو مشغول این بازیها می کنم.

مصاحبه با میلاد که روزانه 6 الی 7 ساعت در کلوپ به سر میبره و به قول خودش به میلاد killer معروفه و 15 سال سن داره:

چیزی که منو به اینجا می کشونه در حقیقت یک بازی نیست چون بازی معمولا ً برای سرگرمی است و شامل ساعات طولانی نمی شه ولی من قبل از اینکه اینجا بیام در مورد بازی و مراحل آن یکی دو ساعت فکر می کنم و با شوق و علاقه زیادی به طرف کلوپ میرم به همین خاطر فکر می کنم این دیگه یه بازی نیست و قسمت عمده فعالیت من میتونه باشه.

مصاحبه با  مجید 25 ساله :

من بیشتر از 8 سال هست که پیگیر بازیهای کامپیوتری هستم و وقت زیادی رو برای این بازیها صرف کردم ،آدمای زیادی رو دیدم که با علاقه بسیار وافری در دنیای این بازیها سردر گم می شوند و انرژی و وقت زیادی صرف می کنند چیزی که فهمیدم اینه که ما بازار مصرف کسانی هستیم که هم از فروش و هم از لذت بازی کردن این بازیها سود می برند در حالی که ما پول می دیم و از آینده روشنی که باید با تلاش و درس خوندن بدست بیاوریم فاصله می گیریم اونا همچنان قویتر و ثروتمندتر می شن و ما هر روز ضعیف تر.

آیا بازیهای کامپیوتری روی رفتار شما تأثیر گذار بوده یا نه؟

بی شک شخصیت من که در سن 15 تا 18 سالگی شکل گرفته است تحت تأثیر مستقیم این بازیها بوده است یعنی اینکه بخش اعظمی از رفتار و شخصیت من توسط چند کمپانی بازیهای رایانه ای تکوین یافته است.

شما روزانه چقدر وقت صرف این بازیها می کنید؟

من تا چند سال پیش بخش عمده ای از وقت هوشیاری ام  (مخالف خواب)

رو در دنیای این بازیها به سر می بردم و در حقیقت واقعیت را در این جهان توهمی یافته و آن را برای خود تعریف کرده بودم ولی سنم که بالاتر رفت و به اصطلاح درک وشعورم افزایش یافت تشخیص راههایی که آینده ای درخشان را برایم  آشکار می کردند دشوار نمی نمود به همین دلیل مقدار قابل توجهی از این بازیها فاصله گرفتم ، فکر کنم تنها سودی که به من رسیده  اینه که قدرت تخیلم توسط این بازیها تغذیه شده و شاید بعدها خودم یکی از طراحان آنها شوم.

مصاحبه با داریوش که 28 سال سن دارد و دو سال است که متأهل است:

من بعد از این که کارم تموم میشه معمولا ً یکی دو ساعت خودمو مشغول بازی می کنم واین کار فقط برای سرگرمی و گذران وقته.

آیا شما تحت تأثیر این بازیها قرار گرفته اید؟ منظورم رفتارتان است؟

بخش اعظم رفتار ما بازتاب تأثیر رسانه ها است چه بسا این رسانه تلویزیون باشد و یا حتی بازیهای کامپیوتری که امروزه به جرأت میتوان گفت 70 تا 80 درصد این بازیها با اهداف سیاسی طراحی می شوند، گرچه عوام این موضوع را درک نمی کنند اما بر اعماق ناخودآگاه آنها بی شک بی تأثیر نیست.

مصاحبه با حسین 24 ساله:

من وقت زیادی رو صرف این بازیها نمی کنم چون کار و زندگی دارم، اما همون مقدار کمی هم که بازی می کنم با تمام لذت صرف میشه چون واقعا ً شاهکاره، چطور بگم اونا (سازندگان بازیها) یه جوری رو علایق ما دست گذاشتن.من همیشه دوست داشتم استخدام ارتش و کماندو بشم، اما حالا که به خاطر یه سری مشکلات نتونستم به این هدف برسم اما احساس می کنم یه جوری اون میلم ارضاء میشه یعنی با اینکه این بازی ، توهمی یکی دو ساعته است ولی برام به نوعی واقعیت تبدیل شده. مغز ما میتونه به راحتی فاصله بین توهم و واقعیت رو برداره.

مصاحبه با علیرضا که 5 سال سابقه شرکت در مسابقه های ماشین سواری دارد و توانسته مقام های زیادی بگیرد:

من عاشق سرعتم ، تو پیست مسابقه تنها چیزی که اعصابمو خورد میکنه پیچهای جاده است که از سرعتم کم میکنن . برای من پیست مسابقه میدان زندگی که در آن جولان میرم تمام فکرها ، مشغولیتها و مشکلها رو فراموش می کنم دیوانه وهر مثل یوزپلنگ دنبال شکار میرم که همون مقام اولیه. بازیهای پلی استیشن دنیای مشابه و گاهی اوقات فراتر برای من خلق می کنن و من حتی بعضی وقتا چیزایی رو از این بازیها یاد می گیرم که عملا ً تو مسابقه استفاده می کنم مثل کنترل دید و سرعت و ...

من روزانه بیشتر از 4 ساعت درگیر این بازیها هستم چون انگار تو پیست تمرین هستم و اون در حکم یه تمرین واقعیه.

مصاحبه با فرشاد 18 ساله که میخواد یه تاجر بزرگ بشود:

راستشو بخوای من اصلا ً خوشم از این بازیها نمی آد، بیکاری محضه ، آدم مگه بیکاره چند ساعت از وقتشو-چرا چند ساعت؟- تو بگو یه دقیقه رو صرف این مهملات بکنه اینا همش توهمه و اونایی که اینا رو طراحی کردن فقط قصد دارن ما رو از کارو زندگی بندازن و خودشون مرتب پول به جیب بزنن و مردمو سر کیسه کنن.و از بهترین تجارتها بهره مند بشن.

مصاحبه با محمد که 18 سال سن دارد:

من یکی دو ساله که زیاد پاپی این بازیها نیستم چون همش خیال و دروغه یعنی چیزی که تو این دنیای مدرن که محکوم به روابط علت و معلول استواری هست هیچ کاربردی ندارد ولی به دهر حال هر موقع بتونم یا بشه یه سرکی میکشم.

مصاحبه با فرزاد 5 ساله که آرزوی داشتن یک کامپیوتر در خانه دارد:

-سلام فرزاد جون ، راست میگن دوست داری کامپیوتر داشته باشی؟

- آره ، من یه کامپیوتر میخوام

- کامپیوتر رو برای چی می خوای؟

- آخه دوست دارم بازی کنم چون بازی با حاله

- چقدر دوست داری بازی کنی؟

- من دوست دارم زیاد بازی کنم چون بازی خیلی با حاله، هر کاری بخوام میکنم ، ماشین سواری میکنم ، دزدها رو می گیرم و...

- روزانه چند ساعت بازی می کنی؟

- من زیاد بازی می کنم ولی موقعی که بابام دعوام میکنه دیگه بازی نمی کنم ، آخه بابام میگه بهتره وقتت رو برای ورزشهایی مثل ژیمناستیک و شنا بذاری اما من به اون میگم ورزش سخته من دوست دارم کار آسون بکنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد