عملکرد فرهنگی رسانه های تصویری(درس مردم شناسی)

تلاش هالیوود ایجاد گسست فرهنگی مردم است

خبرگزاری فارس: معاونت امور سینمایی در شرح عملکرد هالیوود گفت: هالیوود در تلاش است جریانی صهیونیستی را اشاعه داده که در راستای آن گسست فرهنگی بین مردم ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه خبری فارس «توانا»، جواد شمقدری معاونت امور سینمایی در دومین روز از سری نشست‌های هالیوودیسم و سینما در جمع کارشناسان سینماگران خارجی و ایرانی در خصوص تأثیر هالیوود بر تفکر بشریت بیان داشت: بدون شک در این همایش‌ها راجع‌به هالیوود و پدیده‌های آن صحبت شده است و به نظر من باید هالیوود را از زاویه‌ای دیگری دید چرا که تنها بحث تأثیرگذاری هالیوود مطرح نیست بلکه جایگاهی که هالیوود در هنر و ادبیات و تمدن انسان‌ها در سرزمین‌های مختلف پیدا کرده است بسیار مهمتر است.

* نقش اصلی در القای تفکر صهیونیستی را فلسفه غرب ایفا می‌کند

وی افزود: پیشینه هنر و تمدن سرزمین‌ها تحت تأثیر جهان‌بینی و تئوری و فرهنگ غرب قرار دارد و تمام این تئوری‌ها برخواسته از فلسفه یا مذهب است. بنابراین ما باید تلاش کنیم مسیری که هالیوود برای تسلط بر تفکر جوامع طی کرده است را شناسایی و آن را در جهت اهداف خود طی کنیم.
معاونت امور سینمایی خاطرنشان کرد: یکی از کارشناسان حاضر در این همایش عنوان کرده بود در هالیوود کسی نیست که کلید اصلی را بزند و نگاه فلسفی و دینی را به دیگران القا کند من نیز باید بگویم این عملکرد مستقیماً صورت نمی‌گیرد تا کسی کلیدی را زند و تفکری شکل بگیرد بلکه پس از جنگ‌های جهانی در حوزه فلسفی و جهان‌بینی تفکری صهیونیست جا خوش کرد در حقیقت نقش اصلی را در القای تفکر صهیونیستی همین فلسفه رقم ایفا می‌کند. جهانی‌بینی که در آن تنها به رابطه انسان با محیط مادی خود می‌پرازد و در حوزه وحی و غیبت، جایگاه شیطان با دیدگاهی خاص حرکت می‌کند. در این جهان‌بینی خدا هیچگونه جایگاهی ندارد و بحث فلسفه صهیونیستی نیز دقیقاً‌ از همین جهان‌بینی نشأت می‌گیرد.

شمقدری بیان داشت: تفکر صهیونیستی در زیربنای مثلث هالیوود تدوین‌‌کننده تمام تفکرات اقشار مختلف از کارگر تا نخبگان جامعه است.
معاونت امور سینمایی در ادامه ضمن اظهار امیدواری از برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: امیدوارم حضور ما در اینجا به آشنایی با راهکارهای مبارزه با الگوی تفکر صهیونیستی منجر شود و ما بعد از شناخت این تفکر راه‌های مناسبی را برای مبارزه با آن ارائه دهیم.
شمقدری در ادامه بیان داشت: کشورهایی که بحث انقلابی در آنها مطرح است متأسفانه دچار گسستی فرهنگی هستند این گسست در عقبه فرهنگی، فکری، اندیشه‌ای کشورهای اسلامی به عقبه فرهنگی، فکری، اندیشه‌ای کشورهای اسلامی برمی‌گردد و ما می‌توانیم این راهکار غرب را در خصوص خود غرب انجام دهیم.
 

رمضانعلی شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی بااشاره به جمع‌آوری بدون برنامه نیروی انتظامی گفت: ماهواره‌ها فناوری جدیدی است و این فناوری به نوعی خود؛ چیز مطرود‌ی نیست؛ اعتقاد بنده بر این است که با مدون شدن سازوکار جدیدی می‌توان از جمع‌آوری غیر‌ضروری ماهواره جلوگیری کرد اما این عمل باید با کاری کارشناسی شده صورت پذیرد.  

برخی از روستائیان نان شب ندارند اما ماهواره دارند
 

  

 

به گزارش قائم نیوز به نقل از رسا ، حجت الاسلام و المسلمین شیخ غازی الشبیب از علمای برجسته شیعه قطیف عربستان، طی سخنانی در همایش فرهنگی «شبکه های ماهواره ای، چشم انداز و انتظارات»، از ضعیف عمل کردن اکثر شبکه های ماهواره شیعه در فضای اطلاع رسانی و تاثیر گذاری بر افکار عمومی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اکثر شبکه های ماهواره ای شیعه هنوز نتوانسته اند آنطور که بایدخود را تقویت کنند و آنطور که انتظار می رود در فضای تبیلیغاتی روز دنیا تاثیر گذار باشند.

وی با بیان این که یک شبکه ماهواره ای موفق باید بتواند در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماع، ضمن جذب مخاطب، به خوبی بر بینندگان خود تاثیر بگذارد، تاکید کرد: شبکه های شیعی موجود در بسیاری از زمینه ها دچار ضعف هستند.

شیخ شبیب با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در جهان برای تغییر افکار عمومی تصریح کرد: آمریکا پیش از اینکه به افغانستان حمله کند، تبلیغات ماهواره ای وسیعی را آغاز کرد و به گونه ای عمل کرد که حمله به افغانستان را تبدیل به خواسته ای عمومی در جهان کند، لذا انتظار می رود که شبکه های ماهواره ای شیعه نیز به خوبی در زمینه تاثیر گذاری بر افکار عمومی کار کنند.

این عالم شیعه ادامه داد: آمریکا در حمله به عراق نیز همین شیوه را پیش گرفت و به بهانه اینکه عراق دارای سلاحهای کشتار جمعی است، به همراه انگلستان به این کشور حمله کرد و عراق را به اشغال خود درآورند.
 

 

3. تماشای صحنه‌های مبتذل، ذهن و اندیشهانسان را تسخیر میکند. فردی که خود را به دیدن اینگونه تصویرها عادت داده است، به کار و فعالیت سازنده اقتصادی بی‌رغبت میشود.

4. ماهواره، موجب از بین رفتن حجاب‌های اخلاقی و دینی از بسیاری مسائل، بویژه در زمینه های جنسی و خشونت می شود. در گذشته، دنیای ناشناخته و اسرارآمیز زندگی بزرگسالان، آن‌ها را از کودکان و نوجوانان متمایز می‌ساخت و به عبارت ساده تر، این تفکیک، بر پایه شرم استوار بود. کودکان و نوجوانان، درباره مسائل جنسی، پول، خشونت، بیماری، مرگ و نظایر آن، لب فرو می بستند؛ اما به‌تدریج و با کسب آگاهی های جدید از راه ماهواره، همه آن نوع رازداری ها به فراموشی سپرده می‌شود.

5. بلوغ زودرس، از دیگر پی‌آمدهای دیدن چنین تصویرهایی به شمار می‌رود. به طور طبیعی، اگر نوجوان یا جوانی که چنین صحنه‌هایی را می‌بیند، شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، خواهد کوشید عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. این‌جاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و... پدید می‌آید.

6. کودکان و نوجوانان، به علت هزینه‌کردن وقت زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی و ماهواره‌ای که تا پاسی از شب ادامه می یابد، صبح‌ها با تاخیر به کلاس درس می آیند و خواب آلود هستند؛ در نتیجه، بیش‌تر این افراد، عملکرد نامطلوبی در مدرسه دارند.

7. نقش ماهواره در تغییر ماهیت افکار عمومی پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی، قابل توجه است. تصمیم گیری و اظهار نظر افراد در این زمینه ها، برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات است؛ زیرا تماشای تصاویر، قدرت تفکر و تعمق را از فرد سلب می کند و در عوض، روند تصمیم‌گیری او را با احساسات و عواطفی که از تماشای تصاویر به وجود می آیند، تحت تاثیر قرار می دهد.

8. ماهواره، واقعیت‌ها را آن‌طور که باید و شاید به تصویر نمی کشاند. گاهی، بنگاه‌های استعماری و....هستند که مسائل را بزرگ و کوچک می نمایند و به افراد، مجال تامل و تفکر و آزادی بیان جزئیات را نمی دهند؛ زیرا رابطه میان ماهواره و مخاطب، رابطه‌ای یک سویه است و در این فرآیند پیام رسانی، تعیین نوع پیام‌ها و آگاهی ها، در اختیار فرستنده است و گیرنده پیام، به گونه ای خنثی و منفعل آن‌را دریافت می کند.

9. همانگونه که اعتیاد به مواد مخدر، ویران‌گر بنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است، استفاده و اعتیاد به برنامه‌های مخرب ماهواره‌ای نیز ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی را به شدت تهدید می‌کند و بسیاری از افرادی که زمان زیادی از شبانه روز را به تماشای برنامه‌های ضد اخلاقی ماهواره و اینترنت اختصاص می‌دهند، به یقین، از همین راه، به انحراف‌های گوناگون، آلوده می‌شوند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد