بررسی شخصیت اجتماعی سرخپوستان در سینمای جان فورد( کنفرانس )

                                                          فیلم : جویندگان 

       

       searchersنام لاتین :

فیلمنامه : بر اساس رمانی از آلن لومی

فیلمبردار: وینتن سن هاچ

تدوین: جک موری

موسیقی: استان جونز و ماکس استایفر

بازیگران: جان وین ، ورا مایلز

محصول: 1956آمریکا ، رنگی

مدت فیلم: 119 دقیقه

جویندگان:

این فیلم بهترین اثر جان فورد است که در اکران نامزد هیچ اسکاری نشد، اما در سال 2008 لقب بهترین وسترن را ازآن خود کرد و در میان 100 فیلم بزرگ سینمایی آمریکا رتبه دوازدهم را کسب کرد.

داستان فیلم که در سال 1868 می گذرد ازاین قرار است که:

ایتان(جان وین)،مرزنشین سرسختی است که 10 سال در جستجوی یکی از برادر زاده هایش بوده که سرخپوستان او را ربوده اند. هدف ایتان در سراسر فیلم این است که برادر زاده اش را پیدا کند و به قتل برساند ، زیرا ده سال زندگی با سرخپوستان او را محاصره کرده است و از نظر ایتان باعث مسخ انسانیت (سفید پوست بودن) او منجر شده است.

این فیلم تماشاگر را وا می دارد  تا یکی از جنبه های اصلی سنت وسترن یعنی فضیلت و جوانمردی قهرمان مرزنشین را زیر سوال ببرد.

بدون تردید ایتان ویژگی قهرمان را دارد، دیگران را تحت الشعاع قرار می دهد و از راه و رسم مرز نشینان به خوبی آگاه است، اما نژاد پرستی سازش ناپذیر نیز هست.

جویندگان به وسترن کلاسیک نیز معروف است.

در این فیلم همچون دیگر فیلمهای جان فورد، سرخپوستان را به صورت جامعه ای نشان میدهند که در شکل بربریت زندگی میکنند و با هرگونه پیشرفت تمدن و گسترش شهرنشینی مخالف هستند .

ما هرگز در این فیلمها وارد شخصیت اجتماعی سرخپوستان نمی شویم  و روابط آنها را از نزدیک نمی بینیم. آنها همیشه به صورت اقوام مهاجمی نشان داده می شوند که(از نظر فورد) مانع از ادامه زندگی عادی و اجتماعی(سفیدپوستان) می شوند ، البته این حقیقت را نیز اشاعه می دهد که گسترش تمدن و پیشرفت امری طبیعی است و از ازل بوده وخواهد بود. مثلاً در فیلم چگونه غرب تسخیر شد هرچه جامعه ی سفید پوستان (تمدن) پیشرفت می کند و حوزه های شهرنشینی افزایش می یابد ، وجود سرخپوستان کمرنگ تر می شود اما سفید پوستان همیشه  از حمله آنان در هراسند. در نهایت چنین بنظر می آید که سفیدپوستان نیروی خیر یا اگر چنین نباشد حداقل سرخپوستان نماد نیروی شّر هستند. شّرعلیه انسانیت. 

در جویندگان هیچ انگیزه ای به جز خوی وحشیگری و بربریت برای حمله سرخپوستان دیده نمی شود ولی در اکثر موارد چنین قضاوت می کند که سرخپوستان به خاطر از دست دادن سرزمین هایشان است که اینگونه عمل میکنند.

نقطه مقابل این فیلمها بعدها در آثاری همچون رقصنده با گرگها نمایش داده می شود.

در فیلم رقصنده با گرگها ما به وسیله ستوان جان دان بار وارد جامعه ی سرخپوستان می شویم و کم کم برایمان معلوم می گردد که سرخپوستان نیز دارای خصلتهای انسانی اند ودارای سلسه مراتب اجتماعی ورسم و رسومهای خاص هستند.برای مثال در جایی ما می بینیم یکی از سرخپوستها جلیقه خود را در عوض یک مدال با ستوان جان دان بار عوض می کند. 

در فیلم دلیجان گروهی کوچک از مردم که هر کدام نمایانگر قشرهای مختلف جامعه هستند به سفری می روند که این سفر به گونه ای خودشناسی منجر می شود اما در طول سفر شاهد حمله ی کومانچی ها به این گروه می شویم. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد