توضیحی مختصر از قوم شناسی شهر خودم(نورآباد دلفان)

موضوع:برخی رسوم و عادات طوایف شهرستان نورآباد دلفان 

 

شهرستان دلفان چندین طایفه ی ریز و درشت دارد که مهم ترین های آنها عبارتند از:میربگ، نورعلی،ایتیوند،اولاد قباد،کاکاوند،کولیوند. هرکدام از این طوایف به گروهک ها و 

 

 

 

 

 

 بخش هایی تقسیم می شوند که بر میگردد به روستاهای اولیه محل زندگی آنها و موسس آن روستاها. برای مثال طایفه ی خودم ایتیوند شامل ایتیوند شمالی و جنوبی می شود که نوع جنوب از مهارتهای بدنی و جنگاوری بهره ای فراوان برده اند و ناحیه ی خودم که ایتیوند شمالی است در امور کشاورزی و زمین داری تبحر خاصی دارند. 

 

 و همچنین طایفهی نورعلی بعلت اینکه این شهر(نورآباد) در نزدیکی یا مرکز زمین ها وروستاهای آنان احداث شده است، اکثرا ثروتمند و تاجر هستند و در پیشرفت شهر نورآباد سهم عمده ای داشته اند و دارند.  

 

در طایفه ی من نوعی رسم در مراسم های عزاداری وجود دارد که البته این اواخر کم کم در حال منسوخ شدن است و اسم این رسم به اصطلاح لکی (زبان یا لهجه ی نورآبادی)، ((چمر)) است که از این قرار است: هر شخصی به نسبت فامیلی و میزان حقی که شخص فوت شده و یا خانواده اش بر گردن او دارند مبلغی پول یا چیز های دیگر مانند برنج یا گوسفند را به خانواده ی معزا تقدیم می کند.  

   

در مورد طایفه ی نور علی: 

هشتاد درصد مشمولان این طایفه ثروتمند می باشند زیرا همانطور که اشاره کردم

  

دوستان عزیز، ادامه ی این مطلب را پس از مدتی تحقیق ارائه خواهم نمود.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی همتی دوشنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 09:13 ب.ظ http://mahdi1986.blogfa.com

در مورد رسم و رسومات بومی محل زندگی‌ات بیشتر بگو چون از منطقه‌ای هستی که حداقل من یک نفر اطلاعات زیادی از رسم و رسومات آن منطقه ندارم. منتظرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد